Til hovedinnhold

Dammyrveien

Gråbeinmåsan

Dammyrveien: Lørenskog-politikerne skjerpet nei-vedtaket

Kommunestyret i Lørenskog står fortsatt like sterkt imot Dammyrveien som da Losby Bruks vei-søknad ble...
Les mer
Dammyrveien er planlagt gjennom Skråbakkhølet og forbi det velkjente løype- og stidelet på østsiden. Her møtes forbindelseslinjene øst-vest mellom Skytten og Losbydalen og nord-sørgående ruter mellom Mariholtet og Vangen/Sandbakken, ved den karakteristiske dumpa og den historiske 17. mai-plassen. Foto: Bjarne Røsjø.

Dammyrveien: Lørenskog-politikerne avviser Losby Bruks klage

Politikerne i Lørenskog sier fortsatt klart «nei» til Losby Bruks ønske om å bygge den...
Les mer

NEI BERGSAKER, KOMMUNESTYRET HAR IKKE ABDISERT

I et intervju med RB i sommer hevder Erling Bergsaker at kommunestyret i Lørenskog har...
Les mer
Dammyrveien skal blant annet gå over Svarvestolsbrenna.

Dammyrveien: Lørenskogs kommunestyre behandler snart klage fra Losby Bruk

Kommunestyret i Lørenskog sa 15. mai et klart «nei» til Losby Bruks ønske om å...
Les mer
Kommunestyret i Lørenskog sa 15. mai «nei» til Dammyrveien, som blant annet ville forvandlet blåstien over Svarvestolsbrenna til en fire meter bred skogsbilvei med grøfter og 20 meter flatehogst på hver side. Foto: Helga Gunnarsdóttir.

Nei til Dammyrveien: – Håper og tror at fremtidige generasjoner vil glede seg med oss

Kommunestyret i Lørenskog har sagt et solid «nei» til Losby Bruks søknad om å bygge...
Les mer
Her er de to Østmarka-vennene på vei ned i Skråbakkhølet fra vest. Her kan det komme en fylling på mellom to og fire meters høyde.

Formannskapet i Lørenskog sa «nei» til Dammyrveien

Formannskapet i Lørenskog sa klart «nei» til Dammyrveien da saken ble behandlet i møte 8....
Les mer
Den vakre blåstien over Svarvestolsbrenna leverer fred i sjelen til alle som går. Men det kan forandre seg hvis blåstien blir forvandlet til en skogsbilvei med 20 meter flatehogst på hver side.

Ordføreren: – Befolkningen i Lørenskog ønsker ikke Dammyrveien

Kommunestyret i Lørenskog kommer etter alt å dømme til å si klart nei til Losby...
Les mer
Losby Bruks skogsbilvei blir ca. fire meter bred på rettstrekningene og opptil sju meter bred i svinger, men grøfter og skjæringer kommer i tillegg. De to Østmarka-vennene ved Skråbakkhølet markerer en bredde på ca. 3,3 meter. Alle foto: Bjarne Røsjø.

– Det største inngrepet i Østmarka i nyere tid

Losby Bruk vil bygge en nesten fire kilometer lang skogsbilvei øst for Elvåga. Det er...
Les mer
Bisarr forskjell: De som vil anlegge skiløyper må søke om godkjenning etter plan- og bygningsloven, mens svære skogsbilveier slipper unna.

– Skiløyper i Oslomarka krever reguleringsplan, men ikke skogsbilveier

På folkemøtet i Lørenskog onsdag kveld sperret mange øynene opp da Venstre-politikeren Ola Elvestuen påpekte...
Les mer
Delte meninger om Dammyrveien blant politikerne i Lørenskog. Fra venstre: Kathrine Østbye (SP), Kanwal Suleman (Sentrum), Cato Ruud (FrP), Per Ivar Løkken (Rødt), Lisa Kara Frøyland (MDG), Nancy Gogstad (SV), Knut Berg (H), Anita Patel (Ap), Dan Levi Hykkerud (KrF) og Bjørn Gran (V). Foto: Bjarne Røsjø, Østmarkas Venner.

Temperaturen øker i kampen om Dammyrveien

Høyre og Arbeiderpartiet i Lørenskog har ikke bestemt seg når det gjelder den omstridte Dammyrveien...
Les mer
Den nesten fire kilometer lange Dammyrveien er planlagt bygd tvers gjennom et nær uberørt skogsområde øst for Elvåga og vil bli det desidert største inngrepet i Oslomarka i nyere tid. Foto: Lars Lindland.

– Et ensidig og mangelfullt saksframlegg om Dammyrveien

Østmarkas Venner og Naturvernforbundet i Oslo og Akershus er overrasket over kommunedirektørens forslag til vedtak...
Les mer
Gullfuglen spiller opp til dans. Foto: Lars Lindland

Losby Bruks kartlegging omkring Dammyrveien skjuler store naturverdier

Østmarkas Venner dokumenterer nå at naturverdiene i området rundt den planlagte Dammyrveien øst for Elvåga...
Les mer
Losby Bruk ønsker å ta ut nærmere 80 000 kubikkmeter tømmer fra områdene langs den planlagte Dammyrveien. I dag er området nærmest uberørt. Foto: Lars Lindland.

– Lørenskog-politikerne må kreve reguleringsplan for Dammyrveien

Den omstridte Dammyrveien i Østmarka øst for Elvåga nærmer seg politisk behandling i Lørenskog. Saken...
Les mer

La hensynet til naturverdiene og friluftslivet veie tyngst

Les mer

Kampen mot Dammyrveien blir lang, men den kan vinnes

Det går an å vinne kampen mot Dammyrveien; den massive skogsbilveien Losby Bruk ønsker å...
Les mer

Fem partier i Lørenskog sier allerede nei til Losby Bruks «monstervei» i Østmarka

Losby Bruk vil bygge en svær skogsbilvei i Østmarka, i et nær uberørt område mellom...
Les mer
Gråbeinmåsan

Hva mener partiene i Lørenskog om bygging av Dammyrveien i Østmarka?

Losby Bruk AS har søkt om å få bygge en massiv skogsbilvei i et naturskjønt...
Les mer

– Lørenskog kommune må avvise Losby Bruks søknad om skogsbilvei i hjertet av Østmarka

Losby Bruk planlegger en skogsbilvei med parkeringsplasser, snuplasser, velteplasser og møteplasser i hjertet av Østmarka....
Les mer
Naturen øst for Elvåga trenger ikke en ny grusvei. Foto: Lars Lindland.

– Verneverdiene rundt Losbys skogsbilvei må kartlegges ordentlig

Østmarkas Venner reagerer meget sterkt på den store skogsbilveien som Losby Bruk planlegger å anlegge...
Les mer

Plan for stor skogsbilvei i Østmarka sendes på høring i fellesferien

Losby Bruk har planlagt en skogsbilvei som vil bli det største inngrepet i Østmarka på...
Les mer