Styremedlemmene i Østmarkas Venner (ØV) grøsset nedover ryggen da de leste Losby Bruks planer om Dammyrveien første gang i begynnelsen av juli 2022. En nesten fire kilometer lang skogsbilvei for opptil 24 meter lange og 60 tonn tunge tømmer-trailere, med parkeringsplasser, snuplasser, velteplasser og møteplasser? En vei som skal være mellom 4 og 6,5 meter bred, med både grøfter, høye skjæringer og massive fyllinger i tillegg? Med et 20 meter bredt flatehogst-belte på begge sider? I det vakre, kuperte og nærmest uberørte området i hjertet av Østmarka, øst for Elvåga?
Losby Bruks søknad var svært omfattende og bar preg av at det hadde vært holdt flere befaringer, mens saken var blitt forberedt i lengre tid. Men da Landbrukskontoret sendte saken på høring 1. juli, hastet det plutselig. Det ble nemlig stilt krav om at eventuelle kommentarer til veiplanene skulle innleveres allerede 5. august.
Skinnhøring i fellesferien
Styret i ØV brukte ikke lang tid på å bestemme seg for å gå til kamp mot de voldsomme veiplanene. Organisasjonen protesterte allerede tre dager senere mot at et så alvorlig inngrep ble sendt på noe som best kunne karakteriseres som en skinnhøring i fellesferien, og dette førte til at høringsfristen ble utsatt til 1. oktober.
ØV skrev i sin høringsuttalelse at Lørenskog kommune måtte avvise søknaden, fordi den ville ha store negative konsekvenser for både landskap, friluftsliv, naturopplevelser og naturverdier. Vakre blåstier ville bli ødelagt, populære skiløyper ville bli rasert.
Losby Bruk hadde ikke foretatt en seriøs kartlegging av naturverdiene, derfor gjorde ØV det selv. Organisasjonens kartlegging viste at naturverdiene i området rundt den planlagte Dammyrveien var langt større enn det som kom fram i Losby Bruks egen rapport om miljøverdier.
ØV gjorde også Dammyrveien til tema i kommunevalget høsten 2023. Organisasjonen spurte de politiske partiene i Lørenskog om deres mening i saken, og da viste det seg at fem partier – Miljøpartiet de Grønne (MDG), Sosialistisk Venstreparti (SV), Rødt, Venstre (V) og Kristelig Folkeparti (KrF) – allerede hadde bestemt seg for å stemme imot veibyggingen. Arbeiderpartiet (Ap) og Høyre (H) ville ikke ta standpunkt før kommunens administrasjon hadde lagd en saksutredning til den kommende politiske behandlingen.
Lørenskog-politikerne viste ansvar
Kommunedirektørens saksframlegg kom i april 2024. ØV og Naturvernforbundet i Oslo og Akershus påpekte at saksframlegget la ensidig vekt på de delene av lovverket som var til skogeiers fordel, mens hensynet til naturen og friluftslivet ble mer ignorert.
Da saken omsider kom til politisk behandling, viste det seg at også Høyre og Arbeiderpartiet stemte imot veiplanene. Under kommunestyrets behandling av saken 15. mai, var det bare ni av 47 politikere som stemte for veibyggingen: De seks fra Fremskrittspartiet (FrP),de to fra Senterpartiet, og én utbryter fra Høyre (H).
Losby Bruk reagerte med å klage på vedtaket, i et formelt brev til Statsforvalteren. Dermed var det klart for en ny politisk behandling i Lørenskog. Da kommunens utvalg for miljø, samferdsel og tekniske saker behandlet klagesaken 5. september ble det klart at politikernes motstand mot Losby Bruks veiplaner var like sterk som før: Ingen av partiene hadde forandret mening i saken.
Formannskapsmøtet 11. september ga samme resultat som i utvalget. Kommunestyret i Lørenskog skal behandle saken på nytt 18. september, og deretter går saken videre til Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus. Mange kommer til å vente spent på om Statsforvalteren velger å godkjenne Lørenskog-politikernes vilje eller overkjøre lokaldemokratiet.