Dammyrveien er planlagt som en massiv og omstridt skogsbilvei i Østmarka i et naturskjønt og nærmest uberørt område øst for Elvåga. Da kommunestyret i Lørenskog 15. mai diskuterte Losby Bruks søknad om å bygge veien, endte behandlingen med at hele 38 av de 47 politikerne sa «nei» til Losby Bruks planer. Jubelen sto i taket blant de mange som hadde kjempet mot veibyggingen.
Bare ni politikere stemte for veibyggingen: De seks fra Fremskrittspartiet (FrP), de to fra Senterpartiet, og én utbryter fra Høyre (H). Men til tross for det massive flertallet, er ikke saken avgjort. Lørenskogs kommuneadvokat Hans Tore Hoff forklarte allerede under formannskapets møte 8. mai at Losby Bruk kunne anke et kommende kommunestyrevedtak som gikk imot bygging av Dammyrveien.
Losby Bruk sendte 4. juni en klage til kommunen, og saken kommer nå til behandling i kommunens utvalg for miljø, samferdsel og tekniske saker allerede 5. september. Deretter kan kommunestyret diskutere Dammyrveien 18. september.
Kommunedirektøren skriver i sitt saksframlegget at han, under noe tvil, er kommet til at han vil anbefale at vedtaket opprettholdes og at saken sendes klageinstansen til behandling. Alternativet er at klagen tas til følge, og at vedtaket omgjøres.
Statsforvalteren avgjør saken
Kommuneadvokaten forklarte i formannskapsmøtet at Losby Bruk kan sende en klage på vedtaket, og dermed må kommunen behandle saken en gang til. Kommunen kan da vurdere om man skal omgjøre vedtaket eller opprettholde det. Hvis nei-vedtaket blir opprettholdt sendes saken videre til klageinstansen, som er Statsforvalteren.
– Statsforvalteren kan fatte realitetsvedtak og tillate veien, eller opprettholde kommunens vedtak, fortalte kommuneadvokaten.
Men Statsforvalteren kan også oppheve kommunens vedtak og sende saken tilbake til kommunen for ny behandling, med noen føringer om hva Statsforvalteren mener kommunen bør gjøre bedre, tilføyde kommuneadvokaten. Med andre ord: Siste ord er slett ikke sagt.
Det kom derfor ikke som en overraskelse da Losby Bruk klagde på kommunestyrets vedtak. – Det kommunale vedtaket er overraskende i forhold til sakens realiteter og kommunens funksjon som lokal landbruksmyndighet, samt at det er mangelfullt begrunnet, skrev Losby Bruks skogforvalter Erling Bergsaker i et formelt brev til Statsforvalteren.
Krass klage fra Losby Bruk
Skogforvalter Bergsaker formulerte seg nokså krast i klagebrevet: – Som relativt stor aktør i kommunens landbruksnæring, er det lite tilfredsstillende å registrere at kommunestyret fremstår som abdisert i forhold til rollen som lokal landbruksmyndighet, og etterlever ikke lovens og forskriftens intensjon, formål eller krav til vurdering, skrev han.
Losby Bruk viser i klagen til skogbruksloven og landbruksveiforskriften, som blant annet har som formål å «.. sikre at planlegging og bygging av landbruksveier skjer på en måte som skal gi landbruksfaglige helhetsløsninger».
Vil rasere uerstattelig natur
– I denne saken er det jo opplagt at ulike interesser står mot hverandre. Hvis Losby Bruk får lov til å bygge denne veien, vil den rasere uerstattelig natur og være en tragedie for både friluftslivet og naturverdiene. Vi kan bare konstatere at kampen mot å bygge Dammyrveien i Østmarkas mest uberørte hjerte ennå ikke er vunnet, og jeg lover at ØV skal følge denne saken helt til siste skanse. Da håper vi på fortsatt støtte fra alle de som har stått på vår side i denne saken, oppsummerer ØVs styreleder Helga Gunnarsdóttir i en kommentar.
Dette er en oppdatert versjon av en artikkel som først ble publisert i Østmarkas Venners medlemsblad Nytt fra Østmarka nr. 3/2024.
Flere saker om Dammyrveien
ØV har skrevet en rekke artikler om Dammyrveien. Her er et utvalg:
– Lørenskog-politikerne må kreve reguleringsplan for Dammyrveien
Lørenskog kommune må avvise Losby Bruks søknad om skogsbilvei i hjertet av Østmarka. Publisert 5. oktober 2022.