Til hovedinnhold

10.09.24

Dammyrveien: Lørenskog-politikerne avviser Losby Bruks klage

Politikerne i Lørenskog sier fortsatt klart «nei» til Losby Bruks ønske om å bygge den omstridte Dammyrveien i skogen øst for Elvåga. Kommunestyret avviste vei-søknaden med stort flertall i mai, og alt tyder nå på at Losby Bruks klage på vedtaket blir avvist med like stort flertall i det kommende kommunestyremøtet.

Dammyrveien er planlagt gjennom Skråbakkhølet og forbi det velkjente løype- og stidelet på østsiden. Her møtes forbindelseslinjene øst-vest mellom Skytten og Losbydalen og nord-sørgående ruter mellom Mariholtet og Vangen/Sandbakken, ved den karakteristiske dumpa og den historiske 17. mai-plassen. Foto: Bjarne Røsjø.

Dammyrveien er planlagt gjennom Skråbakkhølet og forbi det velkjente løype- og stidelet på østsiden. Her møtes forbindelseslinjene øst-vest mellom Skytten og Losbydalen og nord-sørgående ruter mellom Mariholtet og Vangen/Sandbakken, ved den karakteristiske dumpa og den historiske 17. mai-plassen. Foto: Bjarne Røsjø.

Kommunestyret i Lørenskog sa et krystallklart «nei» til Losby Bruks søknad om å bygge den store skogsbilveien – Dammyrveien – i Østmarka øst for Elvåga da saken ble behandlet første gang 15. mai i år. Hele 38 av de 47 politikerne i kommunestyret stemte imot vei-søknaden, som dermed bare fikk ni stemmer: Seks fra Fremskrittspartiet (FrP), to fra Senterpartiet (SP) – og én utbryter fra Høyre (H).

Losby Bruk klagde på vedtaket 4. juni i et formelt brev til Statsforvalteren, og gangen i slike saker er at Lørenskog-politikerne dermed må behandle saken en gang til. Etter at kommunens utvalg for miljø, samferdsel og tekniske saker behandlet klagesaken 5. september er det klart at Losby Bruks klage ikke kommer til å føre fram: Utvalgets motstand mot vei-planene var like sterk som forrige gang utvalget behandlet vei-søknaden. Ingen av partiene har forandret mening i saken.

Ny behandling i kommunestyret

Saken ble behandlet i formannskapsmøtet onsdag 11. september, med samme resultat som i utvalgsmøtet. Det neste blir at kommunestyret i Lørenskog skal behandle saken 18. september, og heller ikke der er det grunn til å tro at det opprinnelige vedtaket om «nei» til Dammyrveien kommer til å bli endret.

Østmarkas Venner (ØV) erfarer at det ikke ble noen særlig debatt i møtet i Miljø, Samferdsel og Teknisk utvalg 5. september. Det som skjedde, var at SP fremsatte et motforslag om at klagen til Losby Bruk skulle tas til følge, det vil si at Losby Bruk skulle få lov til å bygge veien. Dette forslaget fikk bare to stemmer fra SP – en av partiets representanter var vara for en politiker fra FrP. De andre politikerne i utvalget (2H, Ap, SV, V og MDG) stemte imot klagen og veiplanene og gikk isteden inn for å opprettholde det opprinnelige nei-vedtaket i kommunestyret.

Delte meninger om Dammyrveien blant politikerne i Lørenskog. Fra venstre: Kathrine Østbye (SP), Kanwal Suleman (Sentrum), Cato Ruud (FrP), Per Ivar Løkken (Rødt), Lisa Kara Frøyland (MDG), Nancy Gogstad (SV), Knut Berg (H), Anita Patel (Ap), Dan Levi Hykkerud (KrF) og Bjørn Gran (V). Foto: Bjarne Røsjø, Østmarkas Venner.

Den politiske debatten om Dammyrveien skjøt ny fart etter at Lørenskog Venstre arrangerte folkemøte om saken 24. april. I paneldebatten deltok (fra venstre) Kathrine Østbye (SP), Kanwal Suleman (Sentrum), Cato Ruud (FrP), Per Ivar Løkken (Rødt), Lisa Kara Frøyland (MDG), Nancy Gogstad (SV), Knut Berg (H), Anita Patel (Ap), Dan Levi Hykkerud (KrF) og Bjørn Gran (V). Foto: Bjarne Røsjø.

Politikerne avviser en ødeleggende vei

Dammyrveien er planlagt som en massiv skogsbilvei i Østmarka i et naturskjønt og nærmest uberørt område øst for Elvåga. ØV har kjempet mot Dammyrveien helt siden høsten 2022, da organisasjonen leverte sin første protest i form av en høringsuttalelse mot det voldsomme veiprosjektet med parkeringsplasser, snuplasser, velteplasser og møteplasser i hjertet av Østmarka.

– I ØV jubler vi over at Lørenskogs kommunepolitikere fortsatt sier «nei» til det voldsomme veianlegget Losby Bruk vil bygge i Østmarka. Politikerne har foretatt en helhetsvurdering og kommet til at veien vil bli et for omfattende permanent inngrep i naturen og landskapet i dette området, sier organisasjonens styreleder Helga Gunnarsdóttir.

– Natur- og friluftshensyn har forrang

Det er tydelig at politikerne i Lørenskog mener alvor når de sier at de setter hensynet til natur og friluftsliv høyt. Lørenskogs politiske utvalg for miljø, samferdsel og tekniske saker behandlet nemlig også en annen sak om natur i møtet 5. september: Kommunens nye Strategi for naturmangfold. Der står det krystallklart i avsnittet om «Nasjonale føringer»:

«I Lørenskog, der store deler av kommunen ligger innenfor markagrensa, er markaloven og markaforskriften viktige for å ivareta naturmangfold og friluftsliv. Natur- og friluftshensyn er styrende for praktiseringen av markaloven, og gis forrang over annen bærekraftig bruk».

– Lørenskog kommune har jobbet meget bra med naturmangfoldstrategien og tar i den blant annet arealinngrep på største alvor. At det nå blir politisk vedtatt i Lørenskog at hensynet til natur og friluftsliv skal gå foran hensynet til skogbruket er utrolig bra og helt i tråd med markalovens intensjoner, kommenterer Helga Gunnarsdóttir.

Fakta om Dammyrveien

  • Total lengde: 3860 meter
  • Bredde: 4 til 6,5 meter, eksklusive grøfter og fyllinger
  • Omtrent hver 225 meter: en parkeringsplass, møteplass eller snuplass som er mellom 7 og 26 meter bred, i en lengde på 20 til 26 meter
  • En gate på minst 20 meters bredde vil bli flatehogd i hele veiens lengde
  • Det planlegges flere massetak (pukkverk) langs veien
  • For tømmervogntog opptil 24 meter lange og med vekt opptil 60 tonn