Kommunestyret i Lørenskog har i to omganger sagt krystallklart «nei» til Losby Bruks søknad om å bygge den svære Dammyrveien i Østmarka, og en rekke organisasjoner og privatpersoner har protestert og argumentert mot de voldsomme veiplanene. Ingenting av dette gjorde inntrykk på Landbruksavdelingen hos Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus – som 14. februar kunngjorde at Losby Bruks søknad var innvilget etter landbruksveiforskriften.
– Dette er utrolig skuffende. Hvis denne veien blir bygget, har Staten reist ei nidstang ved siden av Østmarka nasjonalpark. Men vi har ikke tenkt å gi opp! Vi vil isteden prøve alle midler og har allerede fått lovnader om bistand fra flere nasjonale politikere og andre ressurspersoner, sier styreleder Helga Gunnarsdóttir i Østmarkas Venner (ØV).

En skogsbilvei med påfølgende hogst øst for Elvåga kan ødelegge en av de største fugleleikene i Østmarka, hvor dette bildet er tatt. Foto: Lars Lindland.
Meget skarpe politiske reaksjoner
Det var ØV som først tok opp kampen mot Dammyrveien, etter at Losby Bruks planer ble offentlig kjent sommeren 2022. Etter at Statsforvalterens vedtak ble kjent, har mange politikere reagert. Stortingsrepresentantene Ola Elvestuen (Venstre) og Une Bastholm (MDG) samt Lørenskogs ordfører Amine Mabel Andresen (Høyre) og SV-politikeren Bjørn Bakke er blant dem som kritiserer vedtaket.
– Venstre reagerer kraftig på at Statsforvalteren har overprøvd Lørenskog kommunes avslag og gitt tillatelse til bygging av Dammyrveien i Østmarka. Veien vil medføre store terrenginngrep, true sårbare arter og ødelegge et viktig natur- og friluftslivsområde, sier Elvestuen til NTB. Mens Elvestuen var klima- og miljøminister, satte han i gang verneprosessen som førte til vedtaket om vern av Østmarka nasjonalpark.
– Denne idiotiske beslutningen fra Statsforvalteren er en skandale. Det er å latterliggjøre Markaloven når staten på denne måten driver fram den største nedbyggingen av natur i Østmarka på mange tiår – og det under ett år etter at Østmarka nasjonalpark ble offisielt åpnet. Skal de ha noen som helst troverdighet igjen, må Ap-regjeringen stoppe denne naturødeleggelsen, tilføyer han.
Elvestuen peker også på at Lørenskogs kommunestyre har avslått vei-søknaden fordi veien vil gi irreversible skader på natur og landskap. – Statsforvalterens vedtak overstyrer dette og skaper en farlig presedens for framtidig naturforvaltning. Venstre krever at regjeringen griper inn og sikrer at Østmarka forblir et naturområde som ivaretas etter Markaloven, ikke et sted for stadig flere naturinngrep, sier han til NTB.

Statsforvalterens vedtak er en skandale! sier Venstre-politikeren Ola Elvestuen. På bildet holder han et innlegg under ØVs informasjonsmøte om Dammyrveien i februar 2024. Foto: Bjarne Røsjø.
– Galskapen må stoppes!
Ordføreren i Lørenskog, Amine Mabel Andresen (Høyre), skriver til Romerikes Blad at hun synes det er trist at Statsforvalteren har kommet til en annen konklusjon enn kommunen.
– Jeg er glad for at et så stort flertall i kommunestyret mente at bevaring av naturen og naturmangfoldet var så viktig for oss. Og jeg synes det er trist at Statsforvalteren har kommet til en annen konklusjon, og at man nå får anledning til å etablere en landbruksvei.
Knut Berg, som leder det kommunale utvalget for Miljø, samferdsel og tekniske saker, forteller at han er skuffet over Statsforvalterens valg.
– Vi er skuffet over at Statsforvalteren ikke støtter vedtaket kommunen kom med. Jeg har lest igjennom, og det står at vedtaket er endelig. Vi må ta en runde politisk og se om vi kan gjøre noe, forteller Berg til Romerikes Blad.
SV-politikeren Bjørn Bakke i Lørenskog har reagert på Facebook. Han er fortørnet over at Statsforvalteren overkjører lokaldemokratiet i den viktigste miljø- og naturvernsaken i Osloområdet på lange tider.
– En særdeles trist nyhet for de hundretusener som har Oslomarka som natur-, frilufts- og rekreasjonsområde; særlig for alle oss som elsker Østmarka. Et bredt politisk flertall i Lørenskogs kommunestyre vedtok i to omganger å stoppe anlegget av Losby Bruks monstervei Dammyrveien, som vil innebære store terreng- og naturinngrep i Østmarkas kjerneområde. Nå har Statsforvalteren gitt Losby Bruks eiere og deres profittinteresser forrang foran markabrukerne, miljøet og naturen. Her må alle steiner snus. Det må finnes muligheter til å stoppe galskapen! skriver Bakke.
Også Miljøpartiet De Grønne protesterer mot Statsforvalterens vedtak. – Dette er ein dramatisk nyheit for alle som er glade i Østmarka. Vi risikerer nå at Staten køyrer over lokaldemokratiet og tvingar igjennom eit veldig stort inngrep i marka trass i stort lokalt engasjement mot vegplanene, sier partiets stortingsrepresentant Une Bastholm til NRK.

MDG-politikeren Une Bastholm (nr. 2 fra høyre) og SV-politikeren Bjørn Bakke (nr. 5 fra høyre) er svært kritiske til Statsforvalterens vedtak. Foto: Bjarne Røsjø, ØV.
Det største inngrepet i Østmarka på mange år
Hvis Dammyrveien blir bygget, vil den bli det største inngrepet i Østmarka på mange år, helt på grensen til Østmarka nasjonalpark som ble opprettet i november 2023. ØV har kjempet mot Dammyrveien helt siden sommeren 2022, da det ble offentlig kjent at Losby Bruk hadde søkt om å bygge skogsbilveien for å få bedre tilgang til over 4000 dekar «hogstmoden» skog.
Da kommunestyret i Lørenskog behandlet saken første gang 15. mai 2024, stemte hele 38 av de 47 politikerne imot veiplanene. Losby Bruk reagerte med å klage på vedtaket, men da kommunestyret behandlet klagesaken onsdag 18. september viste det seg at klagen ikke hadde gjort inntrykk: Lørenskog-politikerne var fortsatt like sterke motstandere av veiplanene.
Deretter sendte Lørenskogs kommunedirektør saken over til Statsforvalteren for videre behandling. Oversendelsesbrevet la svært liten vekt på å begrunne kommunestyrets vedtak, men det inneholdt isteden mange argumenter for at Losby Bruk skulle få lov til å bygge veien, mener ØV.

Knut Berg (H) mottok i april 2024 en bunke med ca. 8400 underskrifter mot Dammyrveien,. Han leder Lørenskog kommunes utvalg for miljø, samferdsel og tekniske saker. – Vi må ta en runde politisk og se om vi kan gjøre noe, sier han til Romerikes Blad. Foto: Bjarne Røsjø, ØV.
Utrolig skuffet over Statsforvalterens vedtak
– Det er utrolig skuffende å lese Statsforvalterens vedtak, som langt på vei ignorerer veiens konsekvenser for naturen, landskapet, naturopplevelsene og friluftslivet. Det kom om lag 20 høringsuttalelser til denne saken, og de aller fleste var kritiske. Men Statsforvalteren refererer bare til tre positive sitater de har funnet i uttalelsene fra Oslo og Omland Friluftsråd, Skiforeningen og Akershus fylkeskommune. Dette er så tendensiøst at det er ikke til å tro. Det hadde vært naturlig, siden kommunestyret legger avgjørende vekt på disse hensynene, at Statsforvalteren faktisk vurderte dem blant annet basert på natur- og friluftslivsverdiene i området som kommer fram i flere av høringsuttalelsene, påpeker Helga Gunnarsdóttir i ØV.
– Det er også påtakelig at når et kommunestyre tar opp kampen mot nedbygging av norsk natur, både på vegne av oss som lever i dag og på vegne av kommende generasjoner, så blir kommunestyret overprøvd av Statsforvalteren. Det er rett og slett tragisk. At ikke staten forstår at verdien av dette området for folkehelsen for titusenvis av mennesker er det mangedobbelte av verdien av tømmeret som skal tas ut, er til å gråte over, tilføyer hun.
– Det som kanskje er mest oppsiktsvekkende, er at Statsforvalteren fatter et endelig vedtak basert på et synspunkt om at kommunen har brukt feil lovanvendelse. Det vanlige i slike saker er å oppheve vedtaket og at saken sendes tilbake til kommunen, som kan få muligheten til å behandle saken en gang til. Her forsøker Statsforvalteren isteden å kortslutte lokaldemokratiet, kommenterer Gunnarsdóttir.
Kommunedirektøren la ikke to pinner i kors
Statsforvalterens argumentasjon for å tillate veibyggingen kommer i stor grad direkte fra kommunedirektøren i Lørenskog. Saksdokumentet inneholder blant annet et omfattende sitat fra kommunedirektøren, der han argumenterer for at veien ikke er så omfattende at den kan utløse krav om reguleringsplan etter plan- og bygningsloven. ØV mener at dette er helt feil: Dette er et voldsomt omfattende inngrep som opplagt utløser et krav om reguleringsplan.
– Denne saken viser at politikerne er maktesløse når de har en administrasjon som motarbeider dem. Kommunestyret i Lørenskog bør nå ta et oppgjør med kommunedirektøren, som ikke har lagt to pinner i kors for å formidle politikernes argumentasjon mot Dammyrveien, sier Helga Gunnarsdóttir.
Helga Gunnarsdottir minner til sist om at statsforvalterne har fått føringer fra både regjeringen Solberg og Gahr Støre, om å bli mer tilbakeholdende med å overprøve kommunale vedtak. Det er lokalpolitikerne som kjenner forholdene best i sin egen kommune, er logikken.

Østmarkas Venner har lagd et notat som dokumenterer at Losby Bruks egen kartlegging av skogen rundt Dammyrveien skjuler store naturverdier. De lysebrune områdene viser viktige livsmiljøer som Losby har sett bort fra i sin kartlegging. De utvalgte nøkkelbiotopene som skal beskyttes mot hogst er vist i rødt og grønt, samt og et lite område i brunt øst for Pettersbråtan. (Kart fra Kilden).
– Men dette gjelder tydeligvis kun når kommunene skal ødelegge sin egen natur, og ikke når de forsøker å redde den. Sånn kan vi faktisk ikke ha det, oppsummerer Gunnarsdóttir.
Mer informasjon:
Statsforvalteren: Vedtak om bygging av Dammyrveien. Publisert 14. februar 2025
Østmarkas Venner: Losby Bruks kartlegging omkring Dammyrveien skjuler store naturverdier. Publisert 15. april 2024
Østmarkas Venner: Temaside med alle våre artikler om Dammyrveien.