De tørre tallene sier at den planlagte veien på østsiden av Elvåga skal bli 3860 meter lang, med en bredde på mellom 4 og 6,5 meter. I tillegg kommer høye fjellskjæringer og steinfyllinger, grøfter, og en rekke rør som vil drenere våte områder. I hele veiens lengde vil en gate på minst 20 meter bli flatehogd. Det skal anlegges tre snuplasser med en diameter på 26 meter og flere møteplasser for trailere. Veien kalles Dammyrveien fordi den slutter ved Dammyr nord for Gardfangåsen.
Dette blir det største inngrepet i Østmarka på lang tid, i alle fall siden høyspentledningen fra Lørenskog gjennom Østmarka ble anlagt midt på 1980-tallet.
Veien skal kunne brukes til å kjøre ut tømmer fra ca. 4300 dekar skog, med vogntog som er opptil 24 meter lange. Totalt er det beregnet å ta ut nærmere 80 000 kubikkmeter tømmer i hogstklassene tre til fem, ifølge et intervju med Losby Bruks skogbrukssjef Erling Bergsaker i Romerikes Blad.
Hva er viktigst?
Da ØVs nestleder Øyvind Pettersen presenterte Losby Bruks planer under et informasjonsmøte 14. februar, gikk det et gisp gjennom forsamlingen flere ganger mens han beskrev omfanget. Pettersen avsluttet sitt innlegg med en problemstilling som politikerne i Lørenskog må tenke over: Hva er viktigst: De økonomiske interessene til de ti eierne av Losby Bruk? Eller opplevelsesverdiene og friluftslivet for flere hundre tusen mennesker som har tilgang til området, og de store biologiske verdiene i området som blir berørt av veien?
Kommunestyret i Lørenskog er i sin fulle rett hvis de vil si nei til veiplanene. De bør i det minste be om en reguleringsplan, har juristen Fredrik Holth sagt.
Bildene:
Sti- og løypekrysset på toppen av bakken ovenfor Skråbakkhølet skal senkes med ca. to meter, for at vogntog på opptil 24 meters lengde skal klare å passere selve «hølet».
Den vesle bekken øst for Skråbakkhølet skal legges i rør og forsvinner under en fylling på to til fire meters høyde.
Bildene:
Den vakre blåstien over Svarvestolsbrenna leverer fred i sjelen til alle som går der. Men det kan forandre seg hvis stien blir forvandlet til en skogsbilvei med 20 meter flatehogst på hver side.
Skiløypa sørover fra Dammyr blir til en fire meter bred skogsbilvei, også her med 20 meter flatehogst på begge sider.
Overgangen til villmarka
Området øst for Elvåga har en helt spesiell betydning for den turglade befolkningen på Oslos østkant. Den enkle trebrua som kalles El Paso, som krysser Elvåga på det smaleste, markerer overgangen fra sivilisasjonen i storbyen til villmarka på østsiden.
På østsiden av El Paso kan man blant annet gå til 17. mai-plassen, hvor den en gang så aktive Friluftsklubben pleide å feire nasjonaldagen på den lille høyden øst for Skråbakkhølet. Klubben var i virksomhet fra 1923 og sto for merking av stier, bygging av bruer og klopper – men er også kjent for å ha merket den aller første blåstien i Oslomarka. Det er 100 år siden i 1925, og det kan du lese mer om i denne artikkelen. I dag er den beskjedne høyden et kulturminne som fortsatt er pyntet med norske flagg.
Østmarkas Venner har levert et notat som viser at både Losby Bruk og Lørenskogs kommunedirektør har underkommunisert naturverdiene i området. Her er det en rekke sjeldne arter, og veien skal bygges ved siden av en av Oslomarkas største tiurleiker. Det kan du lese mer om i denne artikkelen.
Bildene:
Den berømte El Paso-brua over Elvåga sør for Pettersbråtan er ikke bare ei bru, men også en symbolsk overgang fra byens travelhet til den øde villmarka på østsiden.
17. mai-plassen ligger på en liten høyde ved løypekrysset øst for Skråbakkhølet. Den planlagte skogsbilveien går i en kurve rundt plassen, som dermed blir forvandlet til en slags trafikkøy midt i Østmarka.
Fakta om Losby Bruk
Losby Bruk er en privat jord- og skogbrukseiendom i Østmarka i Lørenskog og Rælingen kommune. Losby Bruk eier i dag ca. 42 000 dekar i Østmarka og er dermed en av de største skogeierne i området.
Losby Bruk er organisert som aksjeselskap med ti eiere og 100 000 aksjer. En komplett liste over Losby Bruks eiere ligger på nettsiden Proff.no
Mer informasjon:
Lørenskog kommune: Saksframlegget som ble publisert 22. april 2024.
Lørenskog kommune: Kommunestyrets representanter 2023-2027
Lørenskog kommune: Miljø, samferdsel og teknisk utvalg 2023-2027
ØV: Kampen mot Dammyrveien blir lang, men den kan vinnes. Publisert 18. februar 2024
Aftenposten: Vil bygge fire kilometer ny skogsbilvei i Østmarka. – Største inngrep i nyere tid. Publisert 7. februar 2024.
VG: Ny skogsvei vekker sterke reaksjoner. Publisert 11. februar 2024
ØV: Lørenskog kommune må avvise Losby Bruks søknad om skogsbilvei i hjertet av Østmarka. Publisert 5. oktober 2022.