Østmarkas Venner (ØV) og Naturvernforbundet skriver i klagen til Sivilombudet at Statsforvalteren bommer allerede i sin innledende omtale av to viktige vedtak i Lørenskogs kommunestyre. Der skriver Statsforvalteren nemlig at «Kommunens begrunnelse for avslaget, gir uttrykk for et ønske om å verne området». Men det er jo slett ikke riktig: – Det er ingenting i kommunestyrets vedtak og begrunnelse som tyder på at det gis uttrykk for at lokalpolitikerne tror de treffer et vernevedtak, påpeker de to organisasjonene i klagen.
Lørenskogs kommunestyre behandlet saken to ganger, 15. mai og 18. september i 2024, og både referatene på ØVs nettsider og video-opptakene fra møtene (se nederst på denne siden) viser at kommunestyret ikke hadde til hensikt å bestride Losby Bruks rett til å hugge i skogen. Det som derimot skjedde, var at kommunestyret tok stilling til en søknad om veibygging. Etter det siste kommunestyremøtet gikk saken til sluttbehandling hos Statsforvalteren, som overraskende overkjørte to klare kommunestyrevedtak og innvilget Losby Bruks søknad om veibygging.
Statsforvalteren kom skjevt ut av hoppkanten
– Statsforvalterens ukorrekte beskrivelse av kommunestyrets vedtak gjør at Statsforvalteren kom «skjevt ut av hoppkanten» da de skulle behandle saken, og Statsforvalteren reddet seg etter dette aldri inn i svevet, skriver ØV og Naturvernforbundet.
ØV og Naturvernforbundet påpeker i klagen at denne realitetsbehandlingen fratok kommunen retten og plikten til å kreve reguleringsplan før gjennomføring av større bygge- og anleggstiltak. –Statsforvalteren synes å legge til grunn at plan- og bygningslovens krav til å utarbeide reguleringsplan ikke kommer til anvendelse på bygging av landbruksveier. Dette kan åpenbart ikke være riktig. Statsforvalteren burde derfor sendt saken i retur til kommunen og for eksempel bedt om en bedre begrunnelse for vedtaket, istedenfor å overkjøre kommunen og tillate veibyggingen, mener organisasjonene.
Klagen til Sivilombudet inneholder ellers en lang liste over det organisasjonene mener er feil og mangler i saksbehandlingen. Saken er for eksempel ikke tilstrekkelig utredet når det gjelder den planlagte veiens virkninger på friluftsliv, landskapshensyn og naturmangfold. Statsforvalteren har heller ikke gjort realistiske og relevante vurderinger av alternative veitraseer.
– Statsforvalterens beskrivelse av virkningen for naturverdier og friluftsliv er oppsiktsvekkende ensidig. Losby Bruks beskrivelse av konsekvensene er lagt ukritisk til grunn, til tross for at det er godt dokumentert i faktabeskrivelsene i flere av høringsuttalelsene at Losby Bruk har underkommunisert virkningen både for naturverdiene og for friluftslivet, herunder konsekvensen for eksisterende stier og løyper og verdien av å oppleve intakt natur, mener organisasjonene.
Saken om Dammyrveien rommer også viktige prinsipielle sider: ØV og Naturvernforbundet påpeker at saken gjelder et rettsområde hvor forvaltningens praktisering og forståelse av regelverket svært sjelden er gjenstand for kontroll fra Sivilombudet og domstolene. – Klagen reiser prinsipielle spørsmål om landbruksforvaltningens praktisering av lov- og forskriftsverk, herunder plikten til å utrede virkningene av tiltak (veibygging) før vedtak treffes, heter det i klagen.
Organisasjonene peker også på en rekke tilfeller av feil lovforståelse, blant annet når Statsforvalteren overkjører det politiske skjønnet som kommunestyret har fortatt. Statsforvalteren har en plikt til å vektlegge hensynet til det kommunale selvstyret og det har de ikke gjort.
– Dammyrveien har nasjonal og prinsipiell interesse
Naturvernforbundets leder Truls Gulowsen forteller at organisasjonen er med på klagen til Sivilombudet fordi byggingen av Dammyrveien vil innebære et grovt angrep på naturverdiene i Østmarka, helt inntil Østmarka nasjonalpark.
– Men denne saken reiser også to viktige spørsmål av nasjonal og prinsipiell interesse, som roper på en avklaring. For det første: Kan en kommune i det hele tatt bruke natur- og friluftslivhensyn til å avslå en søknad om en skogsbilvei? For det andre: Har Statsforvalteren i denne saken anledning til å tvinge igjennom noe som kommunen har sagt nei til? Her står vi overfor en veldig uvanlig form for overkjøring av det kommunale selvstyret, og en overkjøring som Statsforvalteren i dette tilfellet har begrunnet veldig dårlig, sier Gulowsen.
Truls Gulowsen forteller at Naturvernforbundet ikke er kjent med andre saker som likner helt på denne. – Det er jo delvis fordi kommunene som regel sier ja til slike søknader om å bygge landbruksveier. Men i dette tilfellet mener Statsforvalteren altså at kommunen rett og slett er forpliktet til å si ja, og det må være helt i strid med ideen om det kommunale selvstyret, sier han.
Naturvernforbundets leder mener også at Statsforvalteren ser ut til å ha misforstått kommunens motiv for å si nei til Dammyrveien.
– Min forståelse er at Lørenskog kommune har sagt «nei» til Dammyrveien etter landbruksveiforskriften fordi de ikke ville gi Losby Bruk merarbeid ved å kreve at det skulle utarbeides en reguleringsplan – som kommunen også opplagt ville sagt nei til!

Den nye veien og hogsten vil ramme viktige leveområder for storfugl og orrfugl. Foto: Lars Lindland.
Lørenskogs ordfører støtter klagen
Lørenskogs ordfører Amine Mabel Andresen forteller at hun er utrolig glad for at Østmarkas Venner tok beslutningen om å klage statsforvalterens avgjørelse i Dammyrveisaken inn for Sivilombudsmannen.
– Jeg ble både overrasket og skuffet når vi mottok avgjørelsen fra Statsforvalter. Dette er et område med dyrebar natur, det er et område tett inn på vår helt nye nasjonalpark, og det er et område som verdsettes høyt både fra innbyggerne våre, flertallet av de folkevalgte og dere i Østmarkas Venner, skriver hun i en epost – og fortsetter.
– Det er uforståelig for meg at man mener at en skogsbilvei av denne dimensjonen ikke vil påvirke naturen i dette området. Jeg er derfor utrolig glad for den jobben Østmarkas Venner nå har gjort etter vi fikk vedtaket fra statsforvalter, og jeg vil få takke dere for at dere står frem og tar denne saken videre til Sivilombudsmannen. Jeg håper at klagen deres fører frem, og gir min fulle støtte til den fantastiske jobben dere har gjort.
– Statsforvalterens forvrengte viktig høringsuttalelse
ØV og Naturvernforbundet bruker i klagen svært skarp lut når de skal beskrive Statsforvalterens behandling av de innkomne høringsuttalelsene:
– Av de 15 høringsuttalelsene som kom inn, har Statsforvalteren henvist til kun tre, fra Akershus fylkeskommune, Skiforeningen og Oslo og Omland Friluftsråd (OOF) som ifølge Statsforvalteren gir uttrykk for at veien har positive sider for friluftslivet. Det er på sin plass å bemerke at OOFs høringsuttalelse er sitert på en måte som gir et grovt misvisende bilde av organisasjonens syn på Dammyrveien. Sitatet som er gjengitt i Statsforvalterens avgjørelse, gjelder skogsbilveier generelt, og utgjør en innledende betraktning fra OOF. I drøftelsen av det konkretet inngrepet Dammyrveien vil utgjøre, går OOF sterkt imot veien:
I tillegg til at Statsforvalteren har feilsitert OOF, har myndigheten ignorert innholdet i høringsuttalelser fra blant annet Østmarkas Venner, Naturvernforbundet, Ungdom For Østmarka, naturfotograf Lars Lindland og flere andre som dokumenterer naturverdier, samt oppropet mot veien som samlet hele 8400 underskrifter.

Knut Berg (H) var saksordfører for den politiske behandlingen av Losby Bruks søknad om å bygge Dammyrveien. Her har han nettopp mottatt en bunke med ca. 8400 underskrifter fra folk som protesterer mot veiprosjektet. Foto: Bjarne Røsjø.
– Et viktig område for natur og friluftsliv
Klagen til Sivilombudet dokumenterer at hvis Dammyrveien blir bygd, vil den innebære det største inngrepet i Østmarka på flere tiår. – Anlegget vil føre til vesentlig forringelse av et friluftslivsområde som er svært viktig, ikke bare for Lørenskogs befolkning, men også for befolkningen på østkanten i Oslo, heter det i klagen.
Dammyrveien er planlagt gjennom Lørenskog kommunes siste område av noe omfang med intakt natur som ikke er oppstykket av tyngre, tekniske inngrep. – Slike områder er sterkt etterspurt og blir enda viktigere i framtida. I dette området som er så vesentlig for utøvelsen av friluftslivet til store folkegrupper både i Oslo og Lørenskog, må hensynet til naturverdier, landskap og friluftslivet veie svært tungt, mener ØV og Naturvernforbundet.
ØV-lederen takker de som har stått på i saken
ØVs styreleder Helga Gunnarsdóttir forteller at flere personer i styret og blant medlemmene har gjort en stor jobb med å skrive klagen til Sivilombudet i denne saken. – De har gjort det mulig for ØV å sende en svært god og grundig klage, og jeg er både stolt og takknemlig over at vi har så dyktige folk med på laget, sier hun.
– Jeg benytter også anledningen til å takke flertallet i kommunestyret i Lørenskog og ordføreren, for at de står opp for de store natur- og friluftslivsverdiene i området. Det er til enorm glede for oss i styret i ØV, og for alle våre 4300 medlemmer. Det er et stort paradoks i denne saken: Skal kommunene bare få lov å bestemme over arealene sin når de vil ødelegge naturen? Vi er utrolig stolte over at flertallet i Lørenskog går den motsatte veien og ikke vil bygge ned dette verdifulle og intakte naturområdet, sier ØV-lederen.
Lørenskog-politikerne og Dammyrveien
Kommunestyret i Lørenskog har behandlet Losby Bruks søknad om veibygging to ganger. Den første behandlingen skjedde 15. mai 2024, da 38 av de 47 politikere stemte imot veibyggingen. Losby Bruk reagerte med å klage på vedtaket, og det førte til at kommunestyret behandlet klagesaken igjen 18. september – og sa et enda klarere «nei» til Dammyrveien.
Mer informasjon:
ØV: Våre temasider om Dammyrveien
ØV: Referat fra kommunestyremøtet 15. mai 2024
Lørenskog kommune: Opptak av kommunestyremøtet 15. mai 2024. Dammyrveien er sak 041/24
ØV: Referat fra kommunestyremøtet 18. september 2024
Lørenskog kommune: Opptak av kommunestyremøtet 18. september 2024. Dammyrveien er sak 075/24