Losby Bruks ønske om å bygge den nesten fire kilometer lange Dammyrveien i det naturskjønne området øst for Elvåga har vært en viktig politisk sak i Lørenskog i lengre tid, blant annet fordi Østmarkas Venner (ØV) gjorde saken til tema i valgkampen høsten 2023. Da kommunestyret behandlet saken første gang 15. mai i år, stemte hele 38 av de 47 politikerne imot veiplanene. Bare ni politikere stemte for veibyggingen: De seks fra Fremskrittspartiet (FrP), de to fra Senterpartiet (Sp), og én utbryter fra Høyre (H).
Losby Bruk reagerte med å klage på vedtaket i et formelt brev til Statsforvalteren. Men da kommunestyret behandlet klagesaken onsdag 18. september viste det seg – under en kort debatt – at klagen ikke har gjort særlig inntrykk: Lørenskog-politikerne er fortsatt sterke motstandere av de voldsomme veiplanene. Debatten ble direktesendt på Lørenskogs kommune-tv og ligger etterpå tilgjengelig på kommunens nettside.
– Må se helheten og ta hensyn til kommende generasjoner
Knut Berg (H) innledet debatten med å understreke at Losby Bruk har rett til å drive hogst og ta ut tømmer, uavhengig av om det bygges vei eller ikke. Han pekte også på at søknaden om å bygge Dammyrveien er basert på landbruksveiforskriften, som er hjemlet i skogloven. Den forskriften gjelder hele landet, men den omsøkte veien ligger i Østmarka og må derfor også vurderes mot markaloven, påpekte Berg.
Knut Berg påpekte deretter at Dammyrveien vil gå gjennom et større område som i dag er fritt for synlige inngrep og utgjør et verdifullt område for friluftslivet.
– Losby Bruks søknad viser at en vei vil gi omfattende inngrep med mye sprenging, høye skjæringer og store fyllinger. En vei er et permanent, irreversibelt tiltak. Når vi i kommunestyret skal vurdere klagen opp mot de skogfaglige argumentene som anføres i klagen, må vi se helheten og ta hensyn til dagens og kommende generasjoner. Skogsdrift med eller uten vei vil berøre området. Uten vei vil kjørespor settes i stand og tilbakeføres og gro igjen, påpekte Berg.
Han viste også til Lørenskog kommunes nye strategi for naturmangfold, som legger til grunn at i Marka er natur og friluftshensyn styrende og gis forrang over annen bærekraftig bruk.
Fellesforslag fra fire partier
Etter denne argumentasjonen la Berg fram et felles tilleggsforslag fra Høyre, Rødt, SV og Venstre. Forslaget er som følger:
Den omsøkte landbruksvei ligger i et område i Østmarka som er fritt for synlige inngrep og utgjør et verdifullt friluftsområde. Søknaden må også vurderes mot markaloven .
Strategi for naturmangfold i Lørenskog kommune legger til grunn at i Lørenskog, der store deler av kommunen ligger innenfor marka, er markaloven og markaforskriften viktige for å ivareta naturmangfold og friluftsliv. Natur og friluftshensyn er styrende for praktiseringen av markaloven og gis forrang over annen bærekraftig bruk.
– Lørenskog kommune har avslått søknaden om landbruksvei på et helhetlig grunnlag hvor natur- og friluftshensyn er veid opp mot de inngrepene en irreversibel vei vil innebære, tilføyde Berg.
Dette tilleggsforslaget ble til slutt vedtatt med stort flertall, som et tillegg til det opprinnelige vedtaket.
ØV jubler over vedtaket
– Jeg jubler over kloke politikere i Lørenskog, og det vet jeg at alle de 8400 familiene som skrev under oppropet mot denne ødeleggende veien også gjør, sier en hoppende glad styreleder Helga Gunnarsdóttir i Østmarkas Venner.
Hun tilføyer at kommunestyrets vedtak ligger veldig godt innenfor det frie politiske skjønnet. Politikerne har benyttet seg av skjønnsrommet i lovverket når de i behandlingen av saken etter landbruksveiforskriften har avveid skogbrukshensynene opp mot veiens negative konsekvenser for naturen og friluftslivet i dag og for framtidige generasjoner, mener Gunnarsdóttir.
Den neste politikeren på talerstolen var Tom Arne Pedersen fra Senterpartiet. Han framsatte et motforslag om at Losby Bruks klage burde tas til følge, med noen tilføyelser som var beskrevet i kommunedirektørens saksframlegg. Han lot imidlertid være å argumentere for saken, fordi det allerede var klart at forslaget kom til å bli nedstemt
– Underlig argumentasjon fra Losby Bruk
Bjørn Bakke fra SV fikk ordet og uttrykte glede over at Losby Bruks klage var i ferd med å bli avvist av et bredt politisk flertall. Han kritiserte også deler av innholdet i Losby Bruks klagebrev, hvor det blant annet står at avslaget var «overraskende i forhold til sakens realiteter og kommunens funksjon som lokal landbruksmyndighet», og at «vedtaket framstår som mangelfullt begrunnet».
– Jeg synes denne argumentasjonen framstår som litt underlig. Det sier seg selv at et politisk vedtak bare i liten grad går inn på rene skogbruksfaglige detaljer, når det med nødvendighet må være kort, konsist og på et litt overordnet plan. Til politisk vedtak å være, er kommunestyrets vedtak faktisk nesten usedvanlig detaljert, mente Bakke.
Bjørn Bakke var også klar i sin argumentasjon knyttet til innholdet i kommunestyrets vedtak i mai. Han påpekte at kommunestyret allerede i mai gjorde en avveining mellom landbruksfaglige hensyn og miljøverdier, slik landbruksveiforskriften anviser. Konklusjonen av avveiningen var at landbruksfaglige vurderinger som eventuelt måtte tale for veien ikke kan gis forrang foran den ødeleggelsen anlegget vil medføre for natur, landskaps-, frilufts- og rekreasjonsverdier.
Bjørn Bakke tilføyde at kommunestyrets begrunnelse må utdypes når klagen oversendes Statsforvalteren, og at tilleggsforslaget vil bidra til dette.
– Jeg er sikker på at administrasjonen vil få fram en god utdyping av vedtaket når saken skal oversendes til Statsforvalteren, og at Statsforvalteren vil fatte den eneste riktige beslutningen for Oslo-regionens hundretusener av innbyggere og for framtidige generasjoner, sa Bakke blant annet.
Kommunestyrets vedtak i mai:
«Søknad om bygging av Dammyrveien på gårdsnummer 91 bruksnummer 1 i Lørenskog kommune jf. søknad datert 17. juni 2022 godkjennes ikke. Den omsøkte veien er permanent nedbygging av natur og et for stort inngrep i Østmarka.
Etableringen av skogsbilveien vil være et for omfattende permanent inngrep i naturen og landskapet i dette området. Det vil bli flere skjæringer og fyllinger langs veistrekningen, og det er planlagt flere snuplasser og møteplasser, slik at anlegget vil få stor nærvirkning. En vei inn i dette området vil etter kommunens skjønn ha svært negative konsekvenser for det kuperte landskapet. Hensynet til naturen og landskapet i dette området veier tyngre enn hensynet til landbrukets behov for skogsbilvei».
– Glad for at vei-motstanden har holdt seg
Ordet gikk deretter til Lisa Kara Frøyland fra MDG, som holdt et kort innlegg for å presisere at hennes parti støtter tilleggsforslaget som en viktig presisering.
– Vi er veldig glade for at motstanden mot denne veien har holdt seg gjennom sommeren, og at vi nå også presiserer hvor viktig markaloven er, sa Frøyland.
Bjørn Gran fra Venstre holdt debattens siste innlegg og roste det han kalte et klokt og sindig innlegg fra Knut Berg, som blant annet hadde påpekt markalovens spesielle betydning i Oslomarka sammenlignet med andre områder i Norge.
Deretter gikk kommunestyret til avstemning. Sps forslag om å godkjenne Losby Bruks veisøknad fikk åtte stemmer (FrP og SP), mens 38 stemte imot. Formannskapets innstilling om å opprettholde kommunestyrets vedtak fra 15. mai fikk 37 stemmer, mens ni stemte imot. Til slutt ble det votert over tilleggsforslaget fra Knut Berg, som fikk 38 stemmer mot et mindretall på åtte.
Kommunestyret har egentlig 47 medlemmer, men på grunn av et forfall var det bare 46 politikere som avla stemme denne gangen.
– Jeg fikk med meg at politikerne i debatten forventer at administrasjonen utdyper kommunestyrets argumentasjon før de oversender klagen til Statsforvalteren. Det er helt på sin plass. Det har vært forstemmende å være vitne til at kommunedirektøren ukritisk siterer Losby Bruks argumentasjon, mens kommunestyrets argumenter til fordel for naturen og friluftslivet ikke kommer fram i saksframlegget i klagebehandlingen, kommenterer Helga Gunnarsdóttir, og tilføyer:
– Jeg forventer at kommunedirektøren setter ned en gruppe i administrasjonen hvor naturmangfold- og friluftslivsinteressene i tillegg skogbruksinteressene er representert. På den måten vil oversendelsen av klagen til Statsforvalteren bedre reflektere det et overveldende og tverrpolitisk flertall i kommunestyret har vedtatt.
Se Østmarkas Venners temaside med alle våre artikler om Dammyrveien
Fakta om Dammyrveien
- Total lengde: 3860 meter
- Bredde: 4 til 6,5 meter, eksklusive grøfter og fyllinger
- Omtrent hver 225 meter: en parkeringsplass, møteplass eller snuplass som er mellom 7 og 26 meter bred, i en lengde på 20 til 26 meter
- En gate på minst 20 meters bredde vil bli flatehogd i hele veiens lengde
- Det planlegges flere massetak (pukkverk) langs veien
- For tømmervogntog opptil 24 meter lange og med vekt opptil 60 tonn