Til hovedinnhold

04.09.24

– Dammyrveien skal ikke avgjøres med grunnlag i skogbrukshensyn alene

Kommunedirektøren i Lørenskog har innstilt på at politikerne kan avslå Losby Bruks søknad, men argumenterer i praksis nærmest for det motsatte. Saksframlegget legger nemlig kun vekt på skogbrukshensyn. – Dette er for tynt. I denne saken skal også andre hensyn og interesser vurderes, påpeker Østmarkas Venner.

Skiløypa fra Mariholtet til Vangen går gjennom en kløft vest for Gråbeinsmosan, som tidligere har vært brukt til utkjøring av tømmer om vinteren. Her er det planlagt en skogsbilvei hvor opptil 24 meter lange vogntog skal kunne kjøre. Foto: Lars Lindland..

Kommunestyret i Lørenskog avviste 15. mai i år Losby Bruks søknad om å bygge en ny skogsbilvei i Østmarka øst for Elvåga: Hele 38 av de 47 politikerne sa «nei» til planene om den såkalte Dammyrveien. Losby Bruk har klagd på vedtaket, og saken kommer til behandling i kommunens utvalg for miljø, samferdsel og tekniske saker allerede 5. september. Deretter kan kommunestyret behandle klagen 18. september.

Kommunedirektøren i Lørenskog har innstilt på at kommunestyret skal opprettholde sitt vedtak om å avvise Losby bruks søknad om å bygge en fire kilometer lang vei for tømmertrailere i Østmarka. Saksfremlegget gir imidlertid liten støtte til de politisk valgte myndighetene. Østmarkas Venner mener at saksframlegget tvert imot snakker ned vedtaket, uten å løfte frem viktige hensyn som vedtaket ivaretar.

Forbauset over saksframlegget

Kommunedirektøren vurderer altså – under tvil, som det står i saksframlegget – at kommunestyrets vedtak fra mai skal opprettholdes.

Styreleder Helga Gunnarsdóttir i Østmarkas Venner (ØV) er forbauset over at kommunedirektøren i sitt saksframlegg utelukkende vurderer Losby Bruks vei-søknad med hensyn til skogbrukets behov.

– Vi er enige i at kommunestyrets vedtak skal opprettholdes. Lokalpolitikernes prioritering i vedtaket er tydelig og bygger på rettslig relevante hensyn. Saken gjelder et stort tiltak innenfor markalovens virkeområde – dette er jo i Oslomarka – og da kan man ikke unngå å ta inn over seg at en rekke hensyn og interesser kommer inn i bildet. I et slikt lys blir det nokså opplagt at kommunestyret er i sin fulle rett til å avslå vei-søknaden, påpeker Gunnarsdóttir.

ØV-lederen sier at dette kan virke som spissfindigheter, men i denne saken er kombinasjonen av jussen og politikken veldig viktig. Statsforvalteren fatter det endelige vedtaket i klagesaken: Derfor er det viktig at kommunens administrasjon leverer et dokument med en solid argumentasjon som støtter opp om kommunepolitikernes gode og skjønnsbaserte vedtak.

– Kommunestyret har veiet hensynet til skogbruket opp mot hensynet til inngrepets størrelse, påvirkningen på naturen og friluftslivet og konkludert med at: «Hensynet til naturen og landskapet i dette området veier tyngre enn hensynet til landbrukets behov for skogsbilvei», tilføyer hun.

Delte meninger om Dammyrveien blant politikerne i Lørenskog. Fra venstre: Kathrine Østbye (SP), Kanwal Suleman (Sentrum), Cato Ruud (FrP), Per Ivar Løkken (Rødt), Lisa Kara Frøyland (MDG), Nancy Gogstad (SV), Knut Berg (H), Anita Patel (Ap), Dan Levi Hykkerud (KrF) og Bjørn Gran (V). Foto: Bjarne Røsjø, Østmarkas Venner.

Oppmøtet var stort da Lørenskog Venstre invitert til folkemøte om Dammyrveien på Solheim skole 24. april. Foto: Bjarne Røsjø

Kommunestyrets vedtak

Kommunestyret i Lørenskog begrunnet sitt vedtak i mai med å vise til at etableringen av skogsbilveien vil være et for omfattende permanent inngrep i naturen og landskapet i dette området. I vedtaket het det blant annet at: « … En vei inn i dette området vil etter kommunens skjønn ha svært negative konsekvenser for det kuperte landskapet. Hensynet til naturen og landskapet i dette området veier tyngre enn hensynet til landbrukets behov for skogsbilvei».

– Hensynet til natur og friluftsliv kan gå foran skogbruket

ØV-lederen støtter seg til en vurdering fra juristen Fredrik Holth, som er ekspert på saker som handler om arealforvaltning og plan- og bygningsloven og dosent ved Institutt for eiendom og juss ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). Da Holth holdt foredrag på et informasjonsmøte om Dammyrveien-saken 14. februar i år, påpekte han blant annet at hensynet til natur og friluftsliv, ifølge markaloven, faktisk skal gå foran hensynet til skogbruket når ulike interesser står mot hverandre.

Fredrik Holth viste til markalovens formålsparagraf, der det står at:

«Formålet med loven er å fremme og tilrettelegge for friluftsliv, naturopplevelse og idrett. Loven skal sikre Markas grenser og bevare et rikt og variert landskap og natur- og kulturmiljø med kulturminner. Det skal samtidig tas hensyn til bærekraftig bruk til andre formål».

Også i landbruksveiforskriften skal det også «legges vekt på hensynet til miljøverdier som naturmangfold, landskap, kulturminner og friluftsliv».

Fra venstre: Lørenskog-politikerne Kanwal Arzoo Sulemand (Sentrum), Dan Levi Hykkerud (KrF), Bjørn Ivar Gran (V), Bjørn Bakke (SV), Lisa Kara Frøyland (MDG) deltok på ØVs informasjonsmøte om Dammyrveien. Det gjorde også juristen Fredrik Holth samt stortingspolitikerne Une Bastholm (MDG) og Ola Elvestuen (V). Foto: Steinar Saghaug.

Østmarkas Venner arrangerte informasjonsmøte om Dammyrveien på Skullerudstua 14. februar. Deltakere i den avsluttende paneldebatten var (fra venstre): Lørenskog-politikerne Kanwal Arzoo Sulemand (Sentrum), Dan Levi Hykkerud (KrF), Bjørn Ivar Gran (V), Bjørn Bakke (SV), Lisa Kara Frøyland (MDG), innlederen Fredrik Holth, og stortingspolitikerne Une Bastholm (MDG) og Ola Elvestuen (V). Foto: Steinar Saghaug.

Kommunepolitikerne har gjort en god avveining

Losby Bruks skogforvalter Erling Bergsaker skriver i klagen på kommunestyrets vedtak at «kommunestyret fremstår som abdisert i forhold til rollen som lokal landbruksmyndighet» i denne saken. – Det er å snu saken fullstendig på hodet. Politikerne har gjort en fremragende jobb i saken, og de har fattet et vedtak som er gunstig for både naturen og friluftslivet i generasjoner framover, mener Helga Gunnarsdóttir i ØV.

ØV-lederen peker også på kommuneloven, hvor det blant annet står (i paragraf 13-1) at «Kommunedirektøren skal påse at saker som legges fram for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet. Utredningen skal gi et faktisk og rettslig grunnlag for å treffe vedtak».

– Det er ikke opplagt at denne saken er forsvarlig utredet, når viktige hensyn og interesser ikke er med i selve saksframlegget. Administrasjonen i en kommune plikter også å synliggjøre skillet mellom juss og politikk i en konkret sak, da dette skillet i realiteten definerer politikernes handlingsrom. I dette tilfellet virker det åpenbart at politikerne er i sin fulle rett når de sier «nei» til Dammyrveien, kommenterer Gunnarsdóttir.

Forventer at kommunestyret opprettholder sitt vedtak

Forventer at kommunestyret opprettholder sitt vedtak

Østmarkas Venner (ØV) har kjempet mot Dammyrveien helt siden høsten 2022, da organisasjonen leverte sin første protest i form av en høringsuttalelse mot det voldsomme veiprosjektet med parkeringsplasser, snuplasser, velteplasser og møteplasser i hjertet av Østmarka.

Styreleder Helga Gunnarsdóttir tilføyer at alle de flere tusen brukerne av området nå heier på kommunestyret og forventer at de opprettholder sitt vedtak og avviser klagen.

Det kom mange høringsuttalelser da Losby Bruks hogstsøknad ble lagt fram, og Landbrukskontoret har sendt hogstsøknaden i retur fordi den var mangelfull – Losby har blant annet fått beskjed om å kartlegge arkeologi og biologisk mangfold. Saken er forventet å komme opp i politiske utvalg og kommunestyret etter høstens valg, og da skal den behandles i henhold til Landbruksveiforskriften. Kommunestyret har makt til både å godkjenne og avslå slike saker. En eventuell klagesak avgjøres av Statsforvalteren. ØV har påpekt at kommunestyret i Lørenskog gjorde et meget godt vedtak i forbindelse med behandlingen av kommuneplanens arealdel i mars 2023. I vedtaket heter det blant annet at: Skogen/marka underlegges streng forvaltning slik at områdene ikke forringes i verdi og at natur- og friluftsinteressene ivaretas også for framtidige generasjoner. Særlig gjelder dette de gjenværende naturskogene (skog som ikke er flatehogd) og skog som i dag har sårbare arter eller har potensial for å bli levested for slike. Områder av særlig verdi for befolkningens naturopplevelse skal tas særlig godt vare på. Pbl § 12-1 tredje ledd, at gjennomføring av større bygge og anleggstiltak og andre tiltak som kan få vesentlige virkninger for miljø og samfunn krever reguleringsplan, skal forstås og praktiseres i lys av dette. ØV mener at den planlagte skogsbilveien står i åpenbar strid med denne planbeskrivelsen, og at kommunestyret i Lørenskog derfor har god grunn til å avvise søknaden fra Losby Bruk. Alle partier med unntak av Frp og Sp stemte for denne planbeskrivelsen, som SV fremmet for kommunestyret.

Kartet viser Dammyrveiens planlagte trasé øst for Elvåga. Illustrasjon: Lars Lindland

Fakta om Dammyrveien

  • Total lengde: 3860 meter
  • Bredde: 4 til 6,5 meter, eksklusive grøfter og fyllinger
  • Omtrent hver 225 meter: en parkeringsplass, møteplass eller snuplass som er mellom 7 og 26 meter bred, i en lengde på 20 til 26 meter
  • En gate på minst 20 meters bredde vil bli flatehogd i hele veiens lengde
  • Det planlegges flere massetak (pukkverk) langs veien
  • For tømmervogntog opptil 24 meter lange og med vekt opptil 60 tonn